Veelgestelde vragen over Mijn PGB

Heeft u een vraag over Mijn PGB? Kies dan de vraag om het antwoord te lezen.

Inloggen en DigiD

Kies voor ‘Inloggen als budgethouder’ als u zelf uw Persoonsgebonden budget (PGB) regelt. Kies voor ‘Inloggen als vertegenwoordiger’ als u voor iemand anders het PGB regelt. U logt in met uw eigen DigiD. Om in te loggen heeft u de DigiD app of sms-controle nodig. 

DigiD app

U kunt met de app op 2 manieren inloggen:

  1. Telefoon of tablet: U logt in met een pincode
  2. Computer: U logt in door een koppelcode in te voeren, daarna een QR-code te scannen en uw pincode in te voeren

Sms-controle

Log veilig in met 2 stappen via een sms-code. Dat kan met een mobiele of vaste telefoon. Voeg uw mobiele of vaste nummer toe in ‘Mijn DigiD’ en activeer ‘inloggen met sms-controle’. U kunt hier ook voor een gesproken sms-code kiezen. 

Met uw DigiD laat u zien wie u bent als u op internet iets regelt. U heeft met uw DigiD toegang tot privacygevoelige informatie. Doordat u de DigiD app of sms-controle gebruikt, zijn uw persoonlijke gegevens beter beschermd. Geef nooit uw eigen DigiD aan uw vertegenwoordiger of aan iemand anders. 

Dat kan alleen als u zich bij ons heeft aangemeld als vertegenwoordiger. U kunt dan met uw eigen DigiD inloggen. Kies in ‘Mijn PGB’ voor ‘Inloggen als vertegenwoordiger’.

Vertegenwoordigt u een budgethouder namens een bedrijf, bijvoorbeeld een bewindvoerderskantoor? En staat u bij ons geregistreerd met een KvK-nummer? Dan kunt u niet inloggen met DigiD. Stuur de documenten dan per post naar ons op.

Nee, dat mag niet. Als vertegenwoordiger moet u met uw eigen DigiD inloggen.

Zorgverlener

U kunt alleen de persoonsgegevens van uw zorgverlener wijzigen. Dit zijn bijvoorbeeld het adres en het telefoonnummer. De zorgovereenkomst kunt u niet wijzigen via Mijn PGB. Uw zorgverlener moet namelijk een handtekening zetten bij wijzigingen.

Wilt u de zorgovereenkomst wijzigen? Gebruik daarvoor het wijzigingsformulier. Het formulier kunt u wel via Mijn PGB naar ons opsturen.

Nee, dat kan niet. U kunt de betermelding de volgende dag pas aan ons doorgeven.

Ja, dat kan. Kies in Mijn PGB voor ‘Budgetoverzicht’. Onder 'Betalingsverzoeken’ ziet u de bedragen die aan uw zorgverlener zijn betaald. Als u voor 'Selecteren' kiest, ziet u de details van de betaling.

Heeft u een uurloon afgesproken? Kies dan in het menu voor de knop ‘Ingediende declaraties’. Onder ‘Status’ ziet u of de opgestuurde uren of rekeningen zijn uitbetaald.

Documenten opsturen

Ja, ga hiervoor in Mijn PGB naar 'Document digitaal opsturen'. U kunt de bestandstypen pdf, jpg en jpeg sturen. De documenten mogen niet groter zijn dan 15 MB. Is het bestand te groot? Dan kunt u het op uw computer verkleinen (comprimeren) of in een ander formaat opslaan. Stuur het daarna naar ons op via Mijn PGB.

Onder ‘Ingediende verzoeken’ in Mijn PGB ziet u of we uw bestanden hebben gekregen. De bevestiging van ontvangst bewaren we 30 dagen. U kunt deze bevestiging downloaden.

Veiligheid

Mijn PGB is beveiligd. De informatie die u naar ons stuurt kan niet onderschept en gelezen worden door anderen. Deze beveiliging werkt alleen als u een nieuwe versie van uw browser heeft.

DigiD is uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord van de overheid. DigiD is goed beveiligd. Geef uw DigiD nooit door aan iemand anders.

DigiD is beveiligd om uw persoonlijke gegevens te beschermen. Als u 15 minuten op een pagina blijft, wordt u vanzelf uitgelogd. U ziet op het klokje onderaan uw beeldscherm hoeveel tijd u nog heeft.

Heeft u meer tijd nodig? Kies dan voor het klokje. De tijd wordt verlengd met 15 minuten.

Eisen aan uw computer, laptop of telefoon

Mijn PGB werkt op Windows- en Apple-computers. Zorg dat u een nieuwe versie van uw browser heeft. Dan werkt Mijn PGB het best. Stel uw computer bijvoorbeeld zo in dat uw computer automatisch updates ontvangt.

Als u een document wilt uploaden bij uw aanvraag of wijziging, dan heeft u daarvoor Javascript nodig. Meestal staat javascript al aan op uw browser. Zo niet, dan zal uw browser vanzelf aan u vragen om het te installeren.

Overige vragen

U vindt uw klantnummer in Mijn PGB onder ‘Persoonlijke gegevens’.

Uw DigiD is uw digitale handtekening.