Nepmails, valse telefoongesprekken of sms of WhatsApp-berichten

Soms doen oplichters alsof zij medewerkers zijn van de SVB. Zij sturen u een valse e-mail, sms of een vals WhatsApp-bericht. Ook komt het voor dat u wordt gebeld uit naam van de SVB. Zij proberen hiermee uw inlog- of persoonsgegevens te achterhalen. Dit wordt phishing  genoemd.

Wat vragen wij u nooit

Wij zullen u nooit per e-mail, sms of via andere social media vragen om in te loggen of een betaling te doen.

Wanneer ontvangt u wel een bericht of telefoongesprek van ons

Wij zijn steeds bezig om onze dienstverlening te verbeteren. Dit doen wij samen met 4 verschillende onderzoeksbureaus. Voor een onderzoek kunt u een e-mail, sms, WhatsApp-bericht of brief ontvangen. Of u wordt gebeld.

U kunt soms ook een sms van ons ontvangen als u 1 van onze medewerkers aan de telefoon heeft gesproken.

Wij werken met 4 onafhankelijke onderzoeksbureaus. Zij onderzoeken voor de SVB wat u van onze dienstverlening vindt. U wordt vooraf gevraagd om mee te doen aan een onderzoek. Dit gebeurt per brief, telefoon, sms, WhatsApp-bericht of e-mail. U kiest zelf of u hier aan mee wilt werken. Doet u mee aan een onderzoek? Dan gaan wij veilig om met uw gegevens.

Heeft u 1 van onze medewerkers aan de telefoon gesproken? Dan ontvangt u soms een sms met een link naar een formulier met vragen. Wij vragen u wat u van het gesprek vond.

U vertrouwt een bericht of telefoongesprek niet

Heeft u een bericht van ons ontvangen of bent u door ons gebeld? En vertrouwt u het niet? Laat ons dit zo snel mogelijk weten.

Stuur de mail die u heeft ontvangen door naar valse-email@svb.nl. Wij bekijken dan of het phishing is.

Maak een screenshot of foto van de sms of het WhatsApp-bericht. Plak dit in een nieuwe e-mail en stuur dit naar valse-email@svb.nl. Vergeet niet het bijbehorende telefoonnummer te vermelden.

Neem contact met ons op om te vragen of wij het echt waren. Of stuur uw verhaal en telefoonnummer naar valse-email@svb.nl.