Gezamenlijke dienstverlening op locatie: alles geregeld op één plek
Bij de SVB kunnen burgers steeds meer online regelen. Maar soms is het fijn om een medewerker in de ogen te kunnen kijken, want niet iedereen is thuis in de digitale wereld. Daarom zorgen we ervoor dat er genoeg tijd overblijft voor persoonlijk contact. Omdat de SVB er voor iedereen is, zijn er loketten door het hele land. Zo kan iemand met vragen óók fysiek bij de SVB aankloppen. Onlangs is er een nieuw loket in Alkmaar geopend. Maar hoe werkt zo’n loket nou precies?
José van Gent werkt op het loket in Den Bosch. Dit loket zit niet in een vestiging van de SVB, maar in een ander gebouw, waar meerdere instanties op dinsdag een loket hebben: een loket van de Belastingdienst, DUO en het Juridisch Loket. Dit valt onder de noemer ‘Gezamenlijke dienstverlening op locatie’. Hier kunnen mensen aankloppen voor ingewikkelde vraagstukken, maar ook gewoon binnenstappen voor hulp bij het invullen van een formulier.
De bezoekers ervaren dit als zeer prettig. Ook medewerkers vinden het persoonlijke contact waardevol. Onlangs sprak Van Gent een mevrouw die kortgeleden weduwe is geworden. ''Haar man deed altijd alle administratie. Deze mevrouw zag door de bomen het bos niet meer en kreeg daar, buiten het verdriet dat ze al had, veel stress van.'' Voor Van Gent is het vervolgens een kleine moeite om haar weer op weg te helpen. Bij dit soort zaken is een fysiek loket echt een meerwaarde.
2 vliegen in 1 klap
De samenwerking met de andere loketten is ook erg fijn. Mensen hoeven niet langs drie verschillende instanties. Zo kon Van Gent ook iemand helpen die bij het loket van Eerste Hulp bij Geldzaken (EHBG) zat. Die bleek namelijk ook vragen voor de SVB te hebben: ''Ik heb deze persoon direct kunnen helpen én kennis gemaakt met de medewerker van EHBG, zodat diegene de volgende keer direct bij mijn loket aan kan kloppen!”
Virtueel loket
Niet elke dag is er iemand van de SVB aanwezig op de beschikbare loketten. Omdat er ook vragen zijn op de dagen dat er geen SVB-medewerker aanwezig is, loopt er vanaf begin december 2022 een experiment met virtuele loketten. De gemeentemedewerker van het loket heeft een speciaal nummer van de SVB en krijgt daardoor direct een SVB-medewerker aan de lijn die de vraag kan beantwoorden. Op deze manier wordt iedereen zo effectief mogelijk geholpen. Men hoeft niet terug te komen op een dag dat er wél een SVB-medewerker aanwezig is, of thuis zelf contact op te nemen met de SVB.
Naast het nieuwe loket bij de gemeente Alkmaar, zijn er loketten in de gemeenten Breda, Enschede, Maastricht, s’ Hertogenbosch en Utrecht. De virtuele loketten zijn momenteel beschikbaar in de gemeentes Amsterdam, Enschede en Utrecht. De plannen voor meer locaties liggen al klaar!
Lees meer over onze dienstverlening bij de gemeenteloketten.