De Cliëntenraad SVB: de brug tussen burgers en de SVB
De SVB voert veel regelingen uit, zoals de AOW, AKW en de Algemene nabestaandenwet en verzorgt daarnaast ook de uitvoering van het PGB. Om de dienstverlening aan burgers zo goed mogelijk in te richten, staat de SVB nauw in contact met haar Cliëntenraad. De Cliëntenraad denkt mee, praat mee en adviseert het bestuur van de SVB gevraagd en ongevraagd vanuit het perspectief van burgers.
Wat doet de Cliëntenraad SVB?
De Cliëntenraad is een officieel en onafhankelijk adviesorgaan van de SVB en bestaat uit een voorzitter, leden van belangenorganisaties en burgers die gebruik maken van regelingen van de SVB. De Cliëntenraad wordt geïnformeerd over en betrokken bij de uitvoeringsaspecten van de SVB waar de belangen van burgers worden geraakt. De Cliëntenraad kan onder andere bekijken of beleidsregels duidelijk en burgervriendelijk zijn. Ook adviseert de Cliëntenraad bijvoorbeeld over de knelpuntenbrief en de uitvoering van het PGB.
Chris Driessen, voorzitter van de Cliëntenraad SVB: 'We geven gevraagd en ongevraagd advies over alles wat de burger direct raakt in de dienstverlening van de SVB. De Raad van Bestuur, maar ook beleidsmakers, weten ons goed te vinden om ons aan te haken op het juiste moment. Maar we krijgen ook signalen vanuit onze achterban en de media en zullen hier ook op acteren wanneer dat nodig is. We krijgen ook een overzicht van de (afgehandelde) klachten. Als daar klachten tussen zitten met een terugkerend component, dan klopt er iets niet, of het nou in beleid zit of in een systeem. En daarop kunnen we dan weer adviseren.'
Wat is de expertise van de Cliëntenraad?
Wat heeft de SVB hiermee gedaan?
En wat gebeurt er buiten de SVB?
Waarom is de Cliëntenraad zo belangrijk?
Bereikbaar voor burgers
Naamswijziging
De Klantenadviesraad van de SVB heet met ingang van 1 januari 2024 Cliëntenraad SVB. Vanwege de herkenbaarheid voor burgers die gebruik maken van de dienstverlening van de SVB, is gekozen voor deze naamswijziging. Ook sluit de Cliëntenraad hiermee beter aan bij soortgelijke raden van andere publieke dienstverleners.