Een toekomstbestendige dienstverlening met behulp van algoritmes
De SVB vindt het belangrijk dat burgers krijgen waar ze recht op hebben. Algoritmes helpen ons daarbij. Bijvoorbeeld bij het berekenen van de hoogte van een uitkering of om achteraf te controleren of een uitkering juist is toegekend. Rolf Leijdekker, Corporate Informatiemanager Data, en John van Nes, projectleider Expertgroep Algoritmes en AI, vertellen meer over hoe algoritmes bijdragen aan een toekomstbestendige dienstverlening.
Algoritmebeleid SVB
De afgelopen drie jaar heeft de SVB gewerkt aan de totstandkoming van een algoritmebeleid. De SVB is een voorloper op het gebied van de ontwikkeling van een transparant algoritmebeleid en –register. Op de website van de SVB is te lezen hoe deze algoritmes worden ingezet. Hierbij volgt de SVB zoveel mogelijk al de Europese wetgeving: de EU AI Act. Het algoritmebeleid van de SVB onderkent drie lijnen: conventioneel programmeren, regel gebaseerde kennissystemen en AI (machine learning).
Algoritmes in de eerste lijn, de conventionele programmering, zijn algoritmes die de SVB al tientallen jaren gebruikt in haar kernsystemen. Bijvoorbeeld voor het berekenen van de hoogte van een AOW-uitkering of kinderbijslag.
Algoritmes in de tweede lijn zijn regel gebaseerde kennissystemen, zoals bijvoorbeeld de tools die de SVB gebruikt in de uitvoering. Deze regels zijn veelal centraal vastgelegd zodat andere partijen die dezelfde regels gebruiken als de SVB, zoals ketenpartners, bij deze regels kunnen. De regels die zijn vastgelegd in combinatie met het systeem dat deze regels gebruikt, wordt het algoritme genoemd. ,,Andere partijen kunnen dus niet bij onze data, maar alleen bij de algoritmes - de regels voor het bepalen van de grondslag'', aldus Van Nes. ,,Bijvoorbeeld: De Belastingdienst bepaalt de grondslag voor recht op kindgebonden budget. Maar het recht op kindgebonden budget kan pas worden vastgesteld nadat er recht op kinderbijslag is vastgesteld door SVB. Dus dan is het wel handig dat beide organisaties op dezelfde manier de wetgeving interpreteren. Dit bevordert ook de samenwerking tussen ketenpartners.''
De derde lijn omvat kunstmatige intelligentie (AI), waaronder generatieve AI. Dit is een vorm van AI die automatisch nieuwe content kan creëren op basis van de gegevens waarmee het wordt getraind, zoals ChatGPT of Copilot. ,,Op dit moment is de SVB niet klaar voor generatieve AI en is het bij de SVB ook niet toegestaan om generatieve AI te gebruiken. In juni van dit jaar vindt er een herijking van het algoritmebeleid plaats. In de tussentijd wordt verder onderzoek gedaan naar de toepassingsmogelijkheden en de risico’s van AI'', vertelt Leijdekker. Binnen de SVB is daarvoor de expertgroep Algoritmes en AI opgezet, die bestaat uit ervaringsdeskundigen op het gebied van data science en algoritme ontwikkeling.
Experimenten en risico’s
Leijdekker: ,,Binnen de SVB is het beleid nu dat er geen AI gebruikt mag worden, omdat de risico’s nog onvoldoende bekend zijn. Er zijn een aantal veel voorkomende risico’s die we nu al zien. Datalekken richting de big tech bedrijven zijn daar een voorbeeld van. Modellen moeten leren, dus je moet als mens de input geven. Dat zou kunnen leiden tot datalekken. Een ander risico is '‘hallucineren’’: verkeerde antwoorden die worden gegeven door AI. Dat onderstreept nog eens waarom er altijd een mens tussen moet zitten om te controleren of de informatie die wordt (in)gegeven, klopt.''