Gezichten van de Cliëntenraad SVB

Om de dienstverlening aan burgers zo goed mogelijk in te richten, staat de SVB nauw in contact met haar Cliëntenraad. Jos van Veen, Latifa Cherrabi, Derya Kaplan en Léon van Diepen stellen zich graag voor. Als onderdeel van de Cliëntenraad geven zij gevraagd en ongevraagd advies aan de Raad van Bestuur van de SVB. 

Vertegenwoordiging vanuit landelijke netwerken

Jos van Veen is per 1 mei 2023 aangesloten bij de Cliëntenraad als vertegenwoordiger vanuit de Vakcentrale voor Professionals (VCP). Van Veen is bijna 30 jaar werkzaam geweest voor het UWV, onder meer als beleidsmedewerker op het internationale vlak. Ook is Van Veen amateur-dirigent geweest. Inmiddels is Van Veen gepensioneerd. 

Latifa Cherrabi is per 1 november 2023 aangesloten bij de Cliëntenraad als vertegenwoordiger vanuit het Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM). In het dagelijks leven is Cherrabi ondernemer in het sociale domein. Ook houdt ze zich bezig met projecten met betrekking tot diversiteit en inclusie. Daarnaast geeft ze twee dagen in de week les aan Mbo-4 studenten van het Maascollege.  

Onafhankelijke vertegenwoordiging

Derya Kaplan en Léon van Diepen zijn per 5 maart 2024 aangesloten bij de Cliëntenraad, als onafhankelijke vertegenwoordigers vanuit de maatschappij.  

Kaplan is in het dagelijkse leven werkzaam bij het ministerie van Economische Zaken, met als werkterrein dienstverlening aan het midden- en kleinbedrijf en de Kamer van Koophandel. Van huis uit is Kaplan jurist. 

Van Diepen is zelfstandig projectmanager voor overheidsinstanties en in het bedrijfsleven, op het vlak van dienstverlening aan klanten, burgers en ondernemers. Momenteel is hij werkzaam bij Rijkswaterstaat.  

Ervaringen met de SVB

Voor Cherrabi is de SVB geen onbekende organisatie. “De SVB is één van de belangrijkste organen in Nederland in de uitvoering van sociale regelingen, zoals bijvoorbeeld de AOW en kinderbijslag. Vanuit mijn expertise op het gebied van diversiteit en inclusie weet ik dat de SVB ook taken uitvoert in enkele landen van herkomst. Bij eerdere werkzaamheden heb ik in het kader van hulpverlening ook al eens te maken gehad met de SVB. Ik ondersteunde onder andere in het contact met medewerkers van de SVB.” 
 
Ook Van Veen heeft al eerdere ervaring met de SVB: “Ik heb jarenlang bij het UWV gewerkt op de internationale afdeling. In het verleden heb ik ook veel samengewerkt met de internationale afdeling van de SVB. Nu ben ik AOW’er en maak ik dus gebruik van een regeling die de SVB uitvoert. Mijn hart ligt bij sociale zekerheid en ik ben van nature nieuwsgierig.”  
 
Kaplan heeft positieve ervaringen met de SVB, als ontvanger van kinderbijslag. ‘’Ik ben verschillende perioden woonachtig (geweest) in het buitenland. Bij terugkeer is er direct een goede informatievoorziening voorhanden. Wel merk ik dat niet iedereen op de hoogte is van de verschillende regelingen die de SVB uitvoert. De dubbele kinderbijslag voor ouders van kinderen met een intensieve zorgbehoefte is daar een voorbeeld van. Daar ligt voor mij een signaleringsfunctie."  
 
Ook Van Diepen ontvangt kinderbijslag van de SVB. “In mijn dagelijkse werk houd ik me bezig met wat burgers en ondernemers drijft én met klantcontact. De SVB heeft een zeer relevante rol in de maatschappij. Miljoenen mensen ontvangen immers geld van de SVB. In de digitale en geautomatiseerde gevallen gaat dit goed. De dienstverlening moet wel toegankelijk blijven voor iedereen. Zo moet direct contact opnemen met een medewerker van SVB altijd mogelijk blijven.” 

Waarom aansluiten bij de Cliëntenraad?

De leden van de Cliëntenraad hebben een duidelijk doel voor ogen. Zo vindt Cherrabi dat het voor burgers helder moet zijn wat een publieke dienstverlener als de SVB doet. “Er zijn veel aspecten die een kloof veroorzaken tussen burgers en organisaties. Dit zie ik ook bij diensten en voorzieningen waar veel mensen gebruik van maken in het dagelijks leven. Denk aan laaggeletterdheid, digitalisering of een andere taal en/of cultuur. Vanuit diverse ervaringen met verschillende doelgroepen wil ik mijn expertise meenemen naar de Cliëntenraad.”  
 
Vanuit de vakbond richt Van Veen zich vooral op de verhouding tussen pensioenen en de AOW. Daarnaast zal hij zich vanuit zijn eigen interesse ook richten op de internationale dienstverlening en (in mindere mate) het PGB. “Belangenbehartiging van burgers is onmisbaar om een organisatie op de goede weg te houden", vindt Van Veen. “Mijn eerdere ervaringen hiermee deel ik graag met de Cliëntenraad". 
 
Van Diepen richt zich vooral op klantcontact. “De dienstverlening moet toegankelijk zijn en ook te begrijpen zijn voor iedereen. Ook voor de mensen die minder of niet digitaal vaardig zijn. Dit is altijd een belangrijk onderdeel geweest van mijn werk buiten de SVB en die kennis neem ik mee naar de Cliëntenraad.” 
 
Ook Kaplan richt zich op informatievoorziening en de toegankelijkheid van de dienstverlening. “De SVB voert essentiële regelingen uit binnen het socialezekerheidsstelsel. Toetsen is daarbij heel belangrijk. In de praktijk merk je dat sommige regels bijvoorbeeld beter geformuleerd kunnen worden. Ik kijk dus naar het hele proces. Daarnaast gaat mijn interesse verder dan alleen kinderbijslag. Ook de internationale dienstverlening van de SVB heeft mijn aandacht.” 

Kloof dichten tussen burgers en de SVB

Cherrabi zou graag zien dat de SVB een gezicht krijgt waar burgers zich in herkennen. En dat de Cliëntenraad de kloof tussen burgers en de SVB dicht door informatie over sociale regelingen dichter bij mensen te brengen. “Daarbij vind ik het heel belangrijk dat belangen van burgers hierin meegewogen worden en dat ze gehoord worden.” 
 
Van Veen hoopt te bereiken dat burgers en de SVB elkaar beter zullen begrijpen. Als AOW-gerechtigde in de Cliëntenraad de positie van de burger blijven verduidelijken, is een uitdaging die Van Veen graag aangaat. Zodat burgers hun weg beter zullen vinden naar de SVB en de regelingen die worden uitgevoerd. 
 
Kaplan zou naar een situatie willen waarin alles duidelijk is voor burgers en zij geen omkijken hebben naar de SVB. Het is belangrijk dat iedereen het geld krijgt waar recht op bestaat; automatisch, geruisloos en met een goede informatievoorziening. 
 
Ook voor Van Diepen is het voornaamste doel om te komen tot een dienstverlening die eenvoudig en begrijpelijk is voor iedereen, waar mogelijk met geautomatiseerde toekenning. Zonder oog te verliezen voor de groep burgers die niet meekomt in de digitale wereld.