Hoe persoonlijk contact leidde tot € 17.000,- AOW

Soms kan je, door één extra stap te zetten, een wereld van verschil maken voor iemand. Zoals Kathy, beoordelaar AOW internationaal bij de SVB. Ze buigt zich in 2024 over het dossier van een AOW-gerechtigde op Curaçao. De man heeft al tien jaar geen AOW-uitkering meer gehad, waardoor er een schrijnende situatie is ontstaan. 

Het belang van goede voorlichting

Vorig jaar ontvangt Kathy vanuit Preventie & Handhaving Internationaal het verzoek om het dossier van deze AOW-gerechtigde opnieuw te bekijken. Na afloop van een van de AOW-informatiebijeenkomsten die vorig jaar zijn georganiseerd in Willemstad, benadert de man onze aanwezige medewerkers met de vraag waarom hij al zo lang geen AOW-uitkering meer ontvangt. Samen met zijn zoon vertelt hij zijn verhaal: zijn AOW-uitkering is jaren geleden stopgezet, vanwege het ontbreken van een levensbewijs. Bij hem loopt intussen wel een leefsituatie onderzoek naar duurzaam gescheiden leven, blijkt uit een formulier dat hij laat zien. Inmiddels zit de man in een schrijnende situatie, want hij heeft geen leefgeld meer.

Nieuwe aanvraag

Kathy pakt het dossier verder op: “Uit het dossier blijkt dat de man eind 2023, met hulp van ons zusterorgaan SVB Curaçao, een levensbewijs heeft ingestuurd. Er is toen een onderzoek naar zijn leefsituatie opgestart. De AOW-uitkering blijkt in 2013 te zijn stopgezet, omdat meneer eerder geen levensbewijs heeft opgestuurd.” Dat bleek te komen doordat hij ziek werd en daardoor niet in staat was een levensbewijs aan te leveren. “Normaal gesproken zou er tot maximaal een jaar met terugwerkende kracht AOW uitbetaald kunnen worden”, vervolgt Kathy. “Doordat we in 2023 een nieuw levensbewijs hebben ontvangen en we alle informatie hadden, konden we dit zien als een nieuwe AOW-aanvraag. En daarom konden we tot vijf jaar met terugwerkende kracht AOW uitkeren.” Daardoor ontving de man met terugwerkende kracht € 17.000,- aan AOW. 

De bedoeling, ook over de grens

“Deze situatie laat goed de grote behoefte aan meer en betere informatievoorziening op het eiland zien”, zegt Hilbert Elskamp, beleidsadviseur bij Preventie en Handhaving Internationaal. “De voorwaarden en regels van de AOW zijn ingewikkeld. De toegang tot informatie is minder goed dan in Nederland, bijvoorbeeld doordat veel mensen geen computer of internet hebben. Ze zijn voor informatie dus erg afhankelijk van persoonlijk contact. Het is de meneer in kwestie niet eerder gelukt om een levensbewijs op te sturen. Daarom kwam hij naar onze informatiebijeenkomst, om persoonlijk contact te leggen. Dat wij daar op dat moment stonden, heeft echt verschil gemaakt voor deze man.” 
 
“Daarnaast moeten we aan onze kant soms nóg verder kijken om een compleet beeld te krijgen van een leefsituatie”, vervolgt Hilbert. “Waar nodig net dat stapje extra zetten om zeker te weten dat iemand nog leeft. Dat kan natuurlijk ook de andere kant op werken. “Wanneer je tijdens zo’n huisbezoek ziet dat iemand écht in armoede leeft en je daar bent om een openstaande vordering te innen. Dan is het belangrijk dat je de juiste afweging maakt en goed bekijkt tot in hoeverre coulance mogelijk is.” 

Het verschil maken

Kathy probeert vanuit haar eigen werk ook het verschil te maken voor mensen: “Het is belangrijk om de tijd te nemen om alles in één keer goed te doen voor de klant. Dat is in het geval van deze meneer helaas niet goed gegaan, want anders had hij al veel eerder weer zijn AOW-uitkering ontvangen.” 
 
Intussen wordt bekeken hoe de informatievoorziening aan deze mensen verder verbeterd kan worden. Hilbert: “Deze doelgroepen in het buitenland vragen om een andere benadering. Er wordt steeds meer gedigitaliseerd, maar we mogen de mensen die niet digivaardig zijn, niet vergeten. Zij hebben een veel grotere behoefte aan persoonlijk contact. In Nederland kunnen mensen naar onze loketten komen, die verspreid zitten door het hele land. Over de grens is dat niet zo. Daarom wordt nu bekeken hoe we die behoefte aan persoonlijk contact toch kunnen faciliteren in de nabije toekomst.”