Nieuwe app vereenvoudigt opsturen levensbewijs

De SVB moet controleren of burgers die een betaling ontvangen nog in leven zijn. In het buitenland, waar veel van onze gerechtigden wonen, kan dat lastig zijn. Daar heeft de SVB nu de Digidentity wallet-app voor. Hiermee kunnen burgers in het buitenland op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze  aantonen dat zij nog in leven zijn.

Omslachtig

De SVB heeft van burgers in het buitenland periodiek bewijs nodig dat zij nog in leven zijn. Dat gebeurt door het zogeheten levensbewijs te laten invullen door een bevoegde autoriteit. Deze bevestigt op die manier dat de gerechtigde nog in leven is. Een belangrijk document want zonder geldig levensbewijs mag de SVB geen uitkering betalen. Maar soms moet een burger hiervoor ver reizen of krijgt hij te maken met een bureaucratie die het formulier niet altijd begrijpt.

Eenvoudig voor de burger

De burger krijgt nu de keuze om het formulier te laten invullen of om de Digidentity wallet-app te gebruiken. De app werkt als volgt. In de brief met het formulier levensbewijs dat wij aan de burger sturen staat nu ook een QR-code. Hiermee kan hij heel makkelijk met een smartphone of tablet de app installeren. Via de app scant hij zijn identiteitsbewijs (NFC-chip), neemt een selfie en verstuurt de informatie via de app. De app is gekoppeld aan ons IT-landschap. 

Hugo Aalders, directeur Directie Dienstverlening Sociale Verzekeringen: “Deze app past in onze dienstverlening waarin wij voortdurend streven naar vereenvoudiging voor de burger en de SVB. Ik ben enorm trots op deze mooie stap.”

Zorgvuldig proces

De SVB heeft verschillende analyses gemaakt voor de selectie en de implementatie van de app. Burgers sturen immers online vertrouwelijke informatie en de app moet dus naast gebruiksvriendelijk ook veilig zijn.

In de nieuwste burgerbrieven staat de QR-code waarmee burgers de app kunnen downloaden.