SVB ontvangt eerste digitale levensbewijzen
Burgers die in het buitenland wonen en een uitkering van de SVB ontvangen, kunnen sinds kort voor het eerst digitaal een levensbewijs opsturen. De SVB heeft in maart 2024 een app gelanceerd die dat mogelijk maakt. In de eerste maand heeft de SVB zo’n 20.000 uitkeringsgerechtigden van over de hele wereld gevraagd een levensbewijs aan te leveren. Na vier weken heeft al ruim 10 procent van deze groep, ongeveer 2.200, ervoor gekozen om via de app het levensbewijs digitaal op te sturen. De meeste digitale levensbewijzen ontving de SVB vanuit het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Frankrijk, Canada en de Verenigde Staten.
Levensbewijs
Uitkeringsgerechtigden die in het buitenland wonen, moeten periodiek aantonen nog in leven te zijn. Zij ontvangen in de maand waarin ze zelf of een (oudere) partner jarig zijn van de SVB een brief met het levensbewijs. In het verleden was het alleen mogelijk het levensbewijs te laten invullen en waarmerken door een bevoegde autoriteit, zoals een ambassade, notaris of zelfs een lokale sheriff en het vervolgens per post te retourneren of te uploaden in Mijn SVB. Nu is daar een digitale manier bij gekomen.
Over de app
Met behulp van een nieuwe app kunnen burgers in het buitenland nu op een veilige en gebruiksvriendelijke wijze digitaal aantonen dat zij nog in leven zijn. In de brief van de SVB met het formulier levensbewijs staat nu ook een QR-code. De burgers die deze brief hebben ontvangen, kunnen eenvoudig met een smartphone of tablet de app installeren. Via de app scant de uitkeringsgerechtigde zijn identiteitsbewijs (NFC-chip), neemt een selfie en verstuurt de informatie via de app. De app stuurt vervolgens de informatie aan de SVB.
Vereenvoudiging
Uitkeringsgerechtigden die moeten bewijzen nog in leven te zijn moeten soms ver reizen naar een bevoegde autoriteit of krijgen met een bureaucratie te maken die onbekend is met het formulier. Voor hen is de app daarom een passend alternatief. Naast dat het voor burgers eenvoudiger kan zijn, betekent de app ook vereenvoudiging voor de SVB. Digitale levensbewijzen kunnen volledig automatisch worden verwerkt, waardoor medewerkers meer ruimte krijgen voor persoonlijke dienstverlening.