Oproepkracht bij arbeidsovereenkomst

Uw zorgverlener is een oproepkracht als u in de arbeidsovereenkomst niet heeft afgesproken hoeveel uur per week of per maand uw zorgverlener werkt. Om werknemers met een oproepovereenkomst meer zekerheid te geven, zijn er speciale regels voor oproepkrachten.

Informeer bij het afsluiten van een arbeidsovereenkomst duidelijk naar de dagen en tijden waarop u de zorgverlener kunt oproepen. Valt een oproep buiten de overeengekomen dagen en tijden? Dan heeft de zorgverlener het recht om te weigeren. Leg de afspraken die u met de zorgverlener maakt schriftelijk vast. Deze afspraken hoeft u niet aan ons door te geven. Dit is iets tussen u en de zorgverlener. 

Voorbeeld

Heeft u afgesproken dat de zorgverlener op maandag en woensdag overdag opgeroepen kan worden? Dan kunt u de zorgverlener niet verplichten om ook op zaterdagnacht te werken.

Uw zorgverlener heeft recht op minimaal 3 uur loon als u uw zorgverlener oproept als u:

  • met uw zorgverlener een contract voor minder dan 15 uur per week heeft afgesproken en niet heeft vastgelegd op welke tijden uw zorgverlener werkt, of
  • een oproepovereenkomst met uw zorgverlener heeft gesloten

Voorbeeld

U heeft een oproepovereenkomst en u wilt dat uw zorgverlener 1 uur komt werken. U bent verplicht uw zorgverlener over die week 3 uur loon te betalen.

U bent verplicht uw zorgverlener minimaal 4 dagen van tevoren schriftelijk op te roepen. Oproepen betekent dat u uw zorgverlener vraagt om bij u te komen werken. U kunt uw werknemer bijvoorbeeld per mail of via een WhatsApp-bericht oproepen. Doet u dit niet, dan mag uw zorgverlener het werk weigeren.

Wijzigt u de oproep binnen 4 dagen voor de werkdag? Dan heeft uw zorgverlener recht op het doorbetalen van het loon.

U bent verplicht uw zorgverlener na 12 maanden een overeenkomst met een vast aantal uren aan te bieden.

Voorwaarden aanbod

  • U moet minimaal het aantal uren aanbieden dat uw zorgverlener de afgelopen 12 maanden gemiddeld voor u heeft gewerkt.
  • Doe uw zorgverlener het aanbod binnen een maand. Uw zorgverlener heeft daarna een maand de tijd om hierop te reageren.
  • Spreekt u met uw zorgverlener vaste uren af? Dan moeten deze vaste uren uiterlijk ingaan op de eerste dag van de vijftiende maand van de arbeidsovereenkomst.

Voorbeeld

Uw zorgverlener werkt op 1 januari 2021 12 maanden bij u als oproepkracht. In de eerste 12 maanden heeft uw zorgverlener 104 uur voor u gewerkt. Een jaar heeft 52 weken. Per week heeft uw zorgverlener gemiddeld 2 uur gewerkt. U moet uw zorgverlener dan uiterlijk op 31 januari 2021 minstens 2 vaste uren per week aanbieden. Uw zorgverlener heeft tot en met 28 februari 2021 om op uw aanbod te reageren. Gaat uw zorgverlener akkoord met het aanbod van vaste uren? Dan gaan de vaste uren uiterlijk in op 1 maart 2021.

Geen aanbod

Doet u geen aanbod aan uw zorgverlener? Dan heeft uw zorgverlener recht op de uren die u minimaal zou moeten aanbieden. Dit betekent dat uw zorgverlener kan eisen dat u de uren doorbetaalt. Uw zorgverlener mag uw aanbod afwijzen.

Reactie op aanbod

Uw zorgverlener kan op de volgende manieren reageren op uw aanbod:

  • Uw zorgverlener spreekt vaste uren met u af
    Gaat uw zorgverlener akkoord met het aanbod? Of spreekt u in overleg een ander vast aantal uur af? Geef dan de vaste uren met een wijzigingsformulier aan ons door. Uw zorgverlener is dan geen oproepkracht meer.
  • Uw zorgverlener wijst het aanbod af
    Dan blijft uw zorgverlener als oproepkracht bij u werken. U hoeft niets aan ons door te geven. U moet uw zorgverlener wel elk jaar opnieuw een aanbod doen.

Vraag uw zorgverlener om een schriftelijke reactie en bewaar deze reactie in uw administratie.

Wil uw oproepkracht de arbeidsovereenkomst opzeggen? Dan heeft de zorgverlener een opzegtermijn van minimaal 4 dagen.

Voor u als werkgever blijft de opzegtermijn minimaal 1 maand.