Het verhaal van de SVB
Wij zijn de Sociale Verzekeringsbank (SVB)
We voeren verschillende wetten en regelingen uit als het gaat om sociale zekerheid . Een voorbeeld van deze wetten en regelingen is de AOW, kinderbijslag en het Persoonsgebonden budget (PGB). Wij zorgen dat onze klanten op tijd weten en krijgen waar zij recht op hebben. En we helpen hen in 1 keer goed en zo snel mogelijk.
Bekijk de video Het verhaal van de SVB.
De wetten en regelingen die wij uitvoeren zijn in 2 soorten op te delen:
- sociale verzekeringen (SV-wetten) in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- overige wetten en regelingen (niet-SV-wetten) in opdracht van andere overheden , met name het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
De SVB hanteert het motto ‘Handhaven vanuit vertrouwen’. Het uitgangspunt is vertrouwen in de burger waarbij we én fouten proberen te voorkomen én misbruik bestrijden. De SVB levert hiermee een bijdrage aan het in stand houden van het maatschappelijke draagvlak voor het sociaalzekerheidsstelsel.
Handhaving omvat:
- Advisering van de wetgever en het voorkomen van fouten door voorlichting over verplichtingen.
- Controle op de rechtmatigheid van uitkeringen (met name verzekering, leefsituatie en vermogen) en controle op grensoverschrijdend werken.
- Bij onrechtmatigheid herzien en, zo nodig, terugvorderen en een sanctie opleggen.
- Bij strafbare feiten aangifte doen bij het Openbaar Ministerie.
Huis- en bedrijfsbezoeken
Als wij bij handhaving onderzoek doen dan kunnen wij u mogelijk thuis bezoeken. Ook kunnen wij bij onderzoeken naar internationale detachering ondernemingen bezoeken voor een inspectie. Dit kondigen wij soms van tevoren aan en soms niet. Bezoekt onze medewerker u thuis of bij een onderneming? Dan toont onze medewerker u altijd een speciaal identiteitsbewijs.
Een groeiend deel van onze klantpopulatie woont buiten Nederland. Omdat de SVB streeft naar een gelijkwaardig handhavingsniveau binnen Nederland én in het buitenland bezoeken wij met enige regelmaat ook klanten in het buitenland.
Als we vragen hebben kunnen we klanten ook thuis bezoeken. Dit kondigen wij soms van tevoren aan en soms niet. Merken wij dat het ergens niet goed loopt, dan nemen we maatregelen. Als het nodig is doen wij aangifte bij het Openbaar Ministerie . Maar liever voorkomen we dat het fout gaat. Samen met u. Zodat iedereen krijgt wat hem of haar toekomt, niet meer en niet minder.
Bezoekt onze medewerker u thuis? Dan toont onze medewerker u altijd een speciaal identiteitsbewijs . U kunt hier ook naar vragen.
Ruim 350.000 klanten wonen of werken buiten Nederland. Dit kan gevolgen hebben voor uw pensioen, uitkering of tegemoetkoming. Soms wordt een uitkering bijvoorbeeld verlaagd of gestopt als iemand naar het buitenland verhuist. Wonen of werken buiten Nederland kan ook gevolgen hebben voor de uitkering van de partner.
Advies
Speciaal voor mensen die in Duitsland of België gaan werken of wonen (en andersom) hebben we een Bureau voor Belgische Zaken en een Bureau voor Duitse Zaken. In Ankara (Turkije), Rabat (Marokko) en Madrid (Spanje) worden we door een attaché voor sociale zaken vertegenwoordigd.
Grensinfopunt
Grensinfopunt is een digitaal loket waarbij u terecht kunt met vragen over wonen, werken, ondernemen en studeren in het buitenland. Hiervoor werken de Bureaus voor Belgische en Duitse Zaken samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Belastingdienst.