Het verhaal van de SVB

Wij zijn de Sociale Verzekeringsbank (SVB)

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) bestaat bijna 125 jaar. We zorgen voor verschillende uitkeringen en regelingen. Dit doen we voor ouderen, ouders, nabestaanden en andere groepen. Ook regelen we persoonsgebonden budgetten en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen.

We werken in opdracht van de overheid. Onze belangrijkste opdrachtgever is het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. We werken ook voor het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Bij ons werken meer dan 4.500 mensen, die u elke dag zo goed mogelijk helpen. Deze medewerkers:
  • beoordelen uw aanvraag
  • beantwoorden uw vragen 
  • zorgen dat u op tijd uw geld krijgt
Elk jaar betalen we ongeveer 62 miljard euro uit. Dit gaat naar 5,6 miljoen klanten. Hiervan wonen 381.000 klanten in het buitenland. Uit onderzoek blijkt dat mensen tevreden zijn over onze dienstverlening.

We volgen de regels van de wet. Maar we kijken ook naar wat dit in de praktijk voor u betekent. We vragen ons af: past onze manier van werken bij wat de wet wil bereiken? Als dat niet zo is, praten we hierover. Met elkaar, met andere overheidsorganisaties of met de wetgever in Den Haag. Zo zoeken we samen naar een oplossing. We behandelen alle klanten eerlijk en gelijk.

We werken veel samen met andere overheidsorganisaties. Onder andere:
  • met gemeenten bij het uitbetalen van persoonsgebonden budgetten 
  • met de Belastingdienst, UWV en DUO voor het veilig uitwisselen van gegevens
  • in kleine proefprojecten om klanten met financiële problemen te helpen
We werken steeds meer samen als één overheid. Zo helpen we bijvoorbeeld mensen met een nabestaandenuitkering om werk te vinden.

We werken continu aan betere IT-systemen. We zorgen voor een stabiel en veilig systeem. Dit moderniseren we stap voor stap. We gebruiken nieuwe technologieën om u nog beter te helpen. Ook kunnen we zo snel reageren op veranderingen in wetten en regels.
 
Door slimmere digitale dienstverlening kunnen we ons werk sneller doen. We stimuleren medewerkers om zich verder te ontwikkelen. Zo blijft onze organisatie in beweging.

We zorgen dat u op tijd weet waar u recht op heeft. En dat u dit ook krijgt. U wordt snel en in één keer goed door ons geholpen. Hier blijven we voor zorgen, nu en in de toekomst.

De wetten en regelingen die we uitvoeren zijn in 2 soorten op te delen:

  • sociale verzekeringen (SV-wetten) in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • overige wetten en regelingen (niet-SV-wetten) in opdracht van andere overheden , met name het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Ruim 381.000 klanten wonen of werken buiten Nederland. Dit kan gevolgen hebben voor uw pensioen, uitkering of tegemoetkoming. Soms wordt een uitkering bijvoorbeeld verlaagd of gestopt als iemand naar het buitenland verhuist. Wonen of werken buiten Nederland kan ook gevolgen hebben voor de uitkering van de partner.

Hulp en advies

Speciaal voor mensen die in Duitsland of België gaan werken of wonen (en andersom) hebben we een Bureau voor Belgische Zaken en een Bureau voor Duitse Zaken. In Ankara (Turkije), Rabat (Marokko) en Madrid (Spanje) worden we door een attaché voor sociale zaken vertegenwoordigd.

Grensinfopunt

Grensinfopunt is een website waar u terecht kunt met vragen over wonen, werken, ondernemen en studeren in het buitenland. Hiervoor werken de Bureaus voor Belgische en Duitse Zaken samen met het ministerie van Binnenlandse Zaken en de Belastingdienst.