Onze organisatie
Onze organisatie is flexibel, zodat we snel kunnen inspelen op nieuwe taken en ontwikkelingen in de samenleving. Dat doen we met ruim 4.000 deskundige medewerkers. We passen nieuwe uitvoeringstaken in onze organisatie in. En als dat nodig is, passen we onze organisatie aan zodat we een zo goed mogelijke dienstverlening kunnen bieden.
De Raad van Bestuur legt verantwoording af over onze prestaties aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Maak kennis met onze bestuursleden.
Simon Sibma
Simon Sibma (1960) is voorzitter van de Raad van Bestuur. ‘Mensen kunnen erop vertrouwen dat de SVB zorgt dat zij krijgen waar ze recht op hebben. Of het nu gaat om AOW, kinderbijslag, de uitkering van het Persoonsgebonden budget of één van de andere regelingen die wij verzorgen. Ik zet me graag in om dit zo eenvoudig mogelijk te maken. Voor burgers en voor onze eigen medewerkers.'
Voordat Simon bij de SVB aan de slag ging, was hij algemeen directeur bij het CJIB (Centraal Justitieel Incassobureau). Daarvoor werkte hij bij de Belastingdienst, onder andere als directeur BelastingTelefoon. Simon studeerde Fiscale Economie aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Nevenfuncties:
- lid audit committee NVWA
Diana Starmans
Diana Starmans (1970) is lid Raad van Bestuur. ‘Het bieden van inkomenszekerheid is een belangrijke maatschappelijke taak. De SVB zorgt hiervoor met betrouwbare dienstverlening aan 5,5 miljoen klanten. Hierbij kijken we nadrukkelijk ook naar de bedoeling van de wet.'
Voordat Diana aantrad bij de SVB was zij interim-gemeentesecretaris bij de gemeente Groningen en directeur Bestuursadvisering en Strategie/loco-gemeentesecretaris bij de gemeente Amsterdam. Ze studeerde Bestuurskunde aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.
Nevenfuncties:
- Voorzitter Raad van Toezicht Centrum voor Jeugd en Gezin Capelle aan den IJssel
- Bestuurslid Stichting Pensioenregister
- Voorzitter Dagelijks Bestuur van de Rijksbrede Benchmark Groep
Hellen van Dongen
Hellen van Dongen (1967) is lid van de Raad van Bestuur. ‘De SVB heeft een belangrijke taak in de uitvoering van sociale regelingen, die het hele land raakt. Ik werk graag mee aan een toekomstvaste organisatie, die steeds oog blijft houden voor maatwerk.’
Voordat Hellen naar de SVB kwam, was zij Directeur-Generaal Landelijk Gebied en Stikstof bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. Daarvoor was zij plaatsvervangend Secretaris-Generaal bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Astrid Zwiers
Chief Information Officer
Chief Information Office (CIO)
Voor onze uitvoeringstaken hebben we een goed lopende IT nodig. Bijvoorbeeld voor het automatisch uitkeren van de AOW. Het CIO Office zorgt dat we met onze systemen snel kunnen inspelen op veranderingen en nieuwe taken.
Jacqueline Kuyvenhoven
Chief Change Officer
Chief Change Officer (CCO)
Als SVB zorgen we er voor dat u krijgt waar u recht op heeft. Om onze taak goed uit te voeren moeten we blijven aansluiten bij de veranderingen in de samenleving. De Chief Change Officer geeft advies en zorgt voor vernieuwingen in onze organisatie.
Marleen Hofstede
Directeur Dienstverlening Zorg & Welzijn
Directeur Dienstverlening Sociale Verzekeringen (ad interim)
Dienstverlening Zorg & Welzijn (DZW)
Heeft u zorg nodig, dan kunt u een Persoons Gebonden Budget (PGB) aanvragen. Wij geven informatie en advies en betalen de declaraties en facturen uit. Zo houdt u eigen regie op uw zorg. We zoeken altijd naar een passende oplossing voor iedereen.
Dienstverlening Sociale Verzekeringen (DSV)
Voor regelingen als de AOW, kinderbijslag en nog vele andere regelingen kunt u terecht bij DSV. We ondersteunen u als u vragen heeft, helpen bij een aanvraag en zorgen voor de betalingen. Dit doen we digitaal waar kan en persoonlijk waar nodig.
Petra Fassaert
Directeur IT
IT
Onze systemen moeten veilig zijn en goed werken. Daar houden we ons bij IT dagelijks mee bezig. Ook ontwikkelen we nieuwe onderdelen, zoals formulieren en applicaties. IT is een belangrijke spil in onze dienstverlening.
Onno Beljaars
Directeur Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering
Voor een goede dienstverlening zijn onze medewerkers heel belangrijk. Zij staan klaar voor iedereen die recht heeft op de regelingen die de SVB uitvoert. Bedrijfsvoering draagt bij aan de gezondheid, opleiding en het werkplezier van onze medewerkers.
Willem Zandbergen
Directeur Strategie, Recht & Communicatie
Strategie, Recht & Communicatie
Wij staan als uitvoeringsorganisatie midden in de maatschappij en in nauw contact met de politiek. We doen onderzoek, maken beleid en zetten de strategie uit voor de SVB zowel nationaal, als internationaal. Ook zorgen we dat we herkenbaar zijn voor iedereen die met ons in contact komt.
Ronald van Rijswijk
Directeur Audit Dienst
Audit Dienst
Met onze dienstverlening willen we de beste service bieden aan iedereen. We doen regelmatig onderzoek om te ontdekken waar we nog verder kunnen verbeteren. Ook controleren we of de wetten en taken op de juiste manier worden uitgevoerd.
De Raad van Advies adviseert de Raad van Bestuur als het gaat om het maken van besluiten over strategische aangelegenheden voor de organisatie. De Raad van Advies kan gevraagd en ongevraagd adviseren en is het klankbord voor de Raad van Bestuur. De Raad van Advies bestaat uit de volgende leden:
Dhr. R. Paas
Voorzitter
Mw. R. van den Broek
lid
Mw. M. Vogt-Claessens
lid
Mw. S.M.J.G. Gesthuizen
lid
Mw. Keklik Yucel
lid
Verschillende klanten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en vertegenwoordigers van belangenorganisaties vormen samen de Cliëntenraad SVB. De Cliëntenraad SVB denkt mee, praat mee en adviseert ons bestuur. Dit doet zij gevraagd en ongevraagd. De Cliëntenraad SVB kan bijvoorbeeld bekijken of regels duidelijk zijn of dat we de juiste klanten bereiken met onze informatie.
Als gesprekspartner van de Raad van Bestuur helpt de Cliëntenraad SVB de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld door voorstellen te doen voor verbeteringen en reacties of klachten van klanten terug te koppelen. De Cliëntenraad SVB vergadert 4 tot 6 keer per jaar. Ook komen werkgroepen in wisselende samenstelling enkele keren per jaar bij elkaar om adviezen voor te bereiden.
De Cliëntenraad SVB heeft niet als taak om te helpen of te bemiddelen bij klachten van klanten. Heeft u een klacht?