Schade bij zorgverlening
Is er schade tijdens het werk ontstaan? Of heeft uw zorgverlener schade veroorzaakt? Dan bent u verantwoordelijk omdat u de werkgever of opdrachtgever van uw zorgverlener bent. Lees wat u kunt doen.
Wanneer is er schade
Er is schade als:
- uw zorgverlener uw spullen of meubels kapot maakt
- de kleding of spullen van uw zorgverlener tijdens het werk kapot gaan
- uw zorgverlener gewond raakt tijdens het werk
- uw zorgverlener tijdens het werk de spullen van iemand anders kapot maakt
Wat kunt u doen bij schade
Heeft u of uw zorgverlener een eigen verzekering, zoals een inboedelverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering ? Meld de schade dan eerst daar.
Betaalt deze verzekeraar de schade niet? Dan kunt u onze hulp vragen. Lees in welke situaties wij u kunnen helpen.
Misschien krijgt u een vergoeding voor de schade. Dit is maximaal € 1.000 per keer. U betaalt zelf € 125 per keer dat u schade heeft. Dat noemen wij ‘eigen risico’. Per jaar is uw eigen risico niet meer dan € 250.
Hoe meldt u schade
Vul het schadeformulier in en stuur het formulier via Mijn PGB of per post.
Stuur de volgende documenten mee:
- De brief van de verzekeraar waarin staat dat die de schade niet betaalt
- Duidelijke foto's van de schade
- Offerte van de reparatie van de schade
- Het aankoopbewijs (indien u die nog heeft)
Een medewerker van de schadeverzekering komt bij u langs en kijkt hoe erg de schade is. De verzekeraar bekijkt of u een vergoeding voor de schade krijgt.
Werkt uw zorgverlener bij een zorginstelling ? Meld de schade dan bij de zorginstelling.
Wanneer geen vergoeding voor schade aan uw spullen
U kunt geen vergoeding krijgen als:
- de aansprakelijkheidsverzekering van uw zorgverlener de schade betaalt
- uw eigen (inboedel)verzekering de schade betaalt
- u de schade pas na 6 maanden aan ons doorgeeft
- de schade is ontstaan toen uw zorgverlener niet voor u aan het werk was
- iemand anders dan uw zorgverlener de schade heeft veroorzaakt
- de schade is ontstaan doordat uw zorgverlener niet voorzichtig genoeg was of te slordig was
- uw zorgverlener bij een zorginstelling werkt
U kunt misschien uw eigen aansprakelijkheidsverzekering gebruiken. Uw verzekering betaalt dan de schade. Betaalt uw eigen aansprakelijkheidsverzekering niet? Dan kunt u de schade bij ons melden.
Hoe meldt u schade
- De brief van de verzekeraar waarin staat dat die de schade niet betaalt
- Duidelijke foto's van de schade
- Offerte van de reparatie van de schade
- Het aankoopbewijs (indien u die nog heeft)
De verzekeraar bekijkt of u een schadevergoeding krijgt.
Werkt uw zorgverlener bij een zorginstelling ? Meld de schade dan bij de zorginstelling.
Wanneer geen vergoeding voor schade
Onze aansprakelijkheidsverzekering betaalt de schade niet als:
- de schade is ontstaan toen uw zorgverlener niet voor u aan het werk was
- uw eigen verzekering de schade betaalt
- de aansprakelijkheidsverzekering van uw zorgverlener de schade betaalt
- iemand anders dan u of uw zorgverlener de schade heeft veroorzaakt
- u of uw zorgverlener expres schade heeft gemaakt
- de schade is ontstaan doordat u of uw zorgverlener niet voorzichtig genoeg was of te slordig was
- uw zorgverlener werkt bij een zorginstelling