Schade bij zorgverlening

Is er schade tijdens het werk ontstaan? Of heeft uw zorgverlener schade veroorzaakt? Dan bent u verantwoordelijk omdat u de werkgever of opdrachtgever van uw zorgverlener bent. Lees wat u kunt doen.

Wanneer is er schade

Er is schade als:

  • uw zorgverlener uw spullen of meubels kapot maakt
  • de kleding of spullen van uw zorgverlener tijdens het werk kapot gaan
  • uw zorgverlener gewond raakt tijdens het werk
  • uw zorgverlener tijdens het werk de spullen van iemand anders kapot maakt

Wat kunt u doen bij schade

Heeft u of uw zorgverlener een eigen verzekering, zoals een inboedelverzekering of een aansprakelijkheidsverzekering? Meld de schade dan eerst daar.

Betaalt deze verzekeraar de schade niet? Dan kunt u onze hulp vragen. Lees in welke situaties wij u kunnen helpen.

Misschien krijgt u een vergoeding voor de schade. Dit is maximaal € 1.000 per keer. U betaalt zelf € 125 per keer dat u schade heeft. Dat noemen wij ‘eigen risico’. Per jaar is uw eigen risico niet meer dan € 250.

Hoe meldt u schade

Vul het schadeformulier in en stuur het formulier via Mijn PGB of per post. 

Stuur de volgende documenten mee:

  • De brief van de verzekeraar waarin staat dat die de schade niet betaalt
  • Duidelijke foto's van de schade
  • Offerte van de reparatie van de schade
  • Het aankoopbewijs (indien u die nog heeft)  

Een medewerker van de schadeverzekering komt bij u langs en kijkt hoe erg de schade is. De verzekeraar bekijkt of u een vergoeding voor de schade krijgt.

Werkt uw zorgverlener bij een zorginstelling? Meld de schade dan bij de zorginstelling.

Wanneer geen vergoeding voor schade aan uw spullen

U kunt geen vergoeding krijgen als:

  • de aansprakelijkheidsverzekering van uw zorgverlener de schade betaalt
  • uw eigen (inboedel)verzekering de schade betaalt
  • u de schade pas na 6 maanden aan ons doorgeeft
  • de schade is ontstaan toen uw zorgverlener niet voor u aan het werk was
  • iemand anders dan uw zorgverlener de schade heeft veroorzaakt
  • de schade is ontstaan doordat uw zorgverlener niet voorzichtig genoeg was of te slordig was
  • uw zorgverlener bij een zorginstelling werkt

U kunt misschien uw eigen aansprakelijkheidsverzekering gebruiken. Uw verzekering betaalt dan de schade. Betaalt uw eigen aansprakelijkheidsverzekering niet? Dan kunt u de schade bij ons melden. 

Hoe meldt u schade

Vul het schadeformulier in en stuur het formulier via Mijn PGB of per post. 
 
Stuur, indien van toepassing, de volgende documenten mee:
 
  • De brief van de verzekeraar waarin staat dat die de schade niet betaalt
  • Duidelijke foto's van de schade
  • Offerte van de reparatie van de schade
  • Het aankoopbewijs (indien u die nog heeft)  

De verzekeraar bekijkt of u een schadevergoeding krijgt.

Werkt uw zorgverlener bij een zorginstelling? Meld de schade dan bij de zorginstelling.

Wanneer geen vergoeding voor schade

Onze aansprakelijkheidsverzekering betaalt de schade niet als:

  • de schade is ontstaan toen uw zorgverlener niet voor u aan het werk was
  • uw eigen verzekering de schade betaalt
  • de aansprakelijkheidsverzekering van uw zorgverlener de schade betaalt
  • iemand anders dan u of uw zorgverlener de schade heeft veroorzaakt
  • u of uw zorgverlener expres schade heeft gemaakt
  • de schade is ontstaan doordat u of uw zorgverlener niet voorzichtig genoeg was of te slordig was
  • uw zorgverlener werkt bij een zorginstelling