Informatieblad Cliëntenraad SVB

Wat is de Cliëntenraad SVB?

De Cliëntenraad SVB is een officieel en onafhankelijk adviesorgaan van de SVB. De Cliëntenraad denkt mee, praat mee en adviseert het bestuur van de SVB. Dit doet zij gevraagd en ongevraagd.

De Cliëntenraad maakt om het werk te doen gebruik van casuïstiek, reviews op (aan te passen) beleidsregels en verslaglegging. 

De Cliëntenraad brengt schriftelijke of mondelinge adviezen over en verbetersuggesties voor het uitvoeringsbeleid.

De leden van de Cliëntenraad leveren hun inbreng vanuit een breed scala van kennis en ervaring. Op basis daarvan worden voor verschillende thema’s werkgroepen gevormd die in verschillende samenstelling werken aan de voorbereiding van adviezen van de Cliëntenraad aan de Raad van Bestuur van de SVB. Er zijn werkgroepen over AOW, kinderbijslag en PGB.

De Cliëntenraad vergadert ten minste 4 x per jaar met de Raad van Bestuur en vergadert ten minste 8 x per jaar in eigen kring, mede ter voorbereiding op het overleg met de Raad van Bestuur.

De Cliëntenraad hanteert bij haar werkzaamheden de volgende kernbegrippen: 

  • doeltreffend
  • doelgericht
  • klantvriendelijk en klantgericht 
  • begrijpelijk

De Cliëntenraad wordt geïnformeerd over en betrokken bij de uitvoeringsaspecten die direct raken aan de dienstverlening en de participatie van burgers van de SVB.

De Cliëntenraad bestaat uit 11 leden. Naast de onafhankelijk voorzitter vertegenwoordigen 5 leden een belangenorganisatie en zijn 5 leden onafhankelijke klanten van de SVB.

Met regelmaat nemen deskundigen en managers vanuit de SVB-organisatie deel aan het overleg met de Raad van Bestuur en het overleg van de Raad zelf. Ook kunnen de leden van de Cliëntenraad met specifieke issues een beroep doen op inhoudelijk verantwoordelijken/deskundigen binnen de SVB-organisatie.

De Cliëntenraad wordt ondersteund door een Ambtelijk Secretaris vanuit de SVB en door een Bestuursadviseur Strategie & Externe betrekkingen van de SVB.

De Cliëntenraad is lid van en neemt actief deel aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR). De LCR functioneert op basis van een wettelijk kader: de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (SUWI).