De budgethouder is overleden

Er komt veel op u af als iemand in uw directe omgeving overlijdt. Was de overledene budgethouder ? Dan vraagt u zich misschien af wat u moet regelen rondom het Persoonsgebonden budget (PGB). Op deze pagina leest u hierover meer. Komt u er niet uit? Of wilt u graag iemand spreken, bel dan met één van onze medewerkers.

Was u de vertegenwoordiger van de budgethouder? Dan kunt u ook de laatste zaken rondom het PGB nog regelen.

Had de budgethouder geen vertegenwoordiger en bent u nabestaande? Dan kunt u de zaken rondom het PGB regelen. Neem contact met ons op om dat door te geven. Zeg ook op welk adres u onze post wilt ontvangen.

Als de budgethouder in Nederland is overleden, hoeft u dat niet aan ons door te geven. De gemeente geeft dit aan ons door.

Is de budgethouder in het buitenland overleden? Dan kan het langer duren voordat het overlijden officieel is doorgegeven. Neem dan contact met ons op. We kunnen de betalingen alvast stopzetten.

Als wij bericht krijgen dat een budgethouder is overleden, dan stoppen wij de zorgovereenkomst . De overeenkomst stopt op de datum van overlijden. We betalen tot en met de datum van overlijden.

Het is belangrijk dat u het overlijden doorgeeft aan de zorgverlener . En meld dat u de zaken rond het PGB regelt. Vraag de zorgverlener de openstaande uren zo snel mogelijk te declareren. Bij een vast bedrag per maand is dat niet nodig.

Weet u niet wie de zorgverlener is? Neem dan contact met ons op.

Ook de gemeente of het zorgkantoor krijgt een bericht als een budgethouder is overleden. Zij zullen contact met u opnemen. Zij zullen het PGB graag snel willen afsluiten. Het is daarom belangrijk dat u weet hoeveel zorg er nog moet worden betaald.

Hoort u niets van de gemeente of het zorgkantoor, neem dan zelf contact op.

Declareerde de budgethouder de verleende zorg achteraf? Stuur ons dan zo snel mogelijk de laatste declaraties van de zorgverlener . Weet u niet of de budgethouder achteraf declareerde? Neem dan contact met ons op.

De zorgverlener heeft misschien recht op een eenmalige uitkering omdat er plotseling inkomen wegvalt. Een eenmalige uitkering is een bedrag dat de zorgverlener kan krijgen.

Deden wij de salarisadministratie voor het PGB? Dan melden wij de zorgverleners af bij de Belastingdienst. Ook als de budgethouder werkgeverslasten betaalde, melden wij dit voor u af bij de Belastingdienst. U hoeft niets te doen.

U ontvangt ook een jaaropgave over het afgelopen jaar. Wij geven deze gegevens door aan de Belastingdienst.