Integriteit

De SVB is een integere organisatie waarop burgers kunnen vertrouwen en wil dat blijven. Dat betekent dat we eerlijk, respectvol en open zijn. Wij werken elke dag aan onze integriteit zodat burgers ons blijven vertrouwen.

Integriteit bij de SVB

Integriteit betekent dat:

  • wij zorgvuldig en vertrouwelijk omgaan met uw gegevens
  • wij geen misbruik maken van uw gegevens
  • onze medewerkers hun werk goed en eerlijk doen

Dat vinden wij heel belangrijk. Vanaf 1 januari 2020 zijn al onze medewerkers ambtenaar en hebben een eed of belofte gedaan. Daarin hebben zij beloofd dat ze hun werk goed en eerlijk doen.

Gedragscode

De SVB Gedragscode omschrijft het begrip integriteit. Het legt uit waarom integriteit belangrijk is en het biedt onze medewerkers regels om ermee om te gaan.

Schendingen van integriteit

Een schending van de integriteit is gedrag dat niet past bij de regels en afspraken van de SVB. Deze regels en afspraken staan in de SVB Gedragscode en in de wet.

Voorbeelden van schendingen van de integriteit zijn:

  • strafbare feiten zoals diefstal en fraude
  • ongewenst gedrag, zoals schelden, beledigen, geweld, discriminatie, pesten, (seksuele) bedreiging
  • belangenverstrengeling
  • misbruik van (geheime) informatie, zoals het meekijken in de systemen van de SVB
  • misbruik van bedrijfsmiddelen
  • het melden van een misstand (Wet bescherming klokkenluiders)

Meld schendingen van integriteit

Meld een schending van de integriteit zo snel mogelijk. Als het nodig is, starten wij een (intern) onderzoek. Maak een afspraak of neem contact met ons op via:

Regeling voor leveranciers

Voor onze leveranciers geldt een klachtenprocedure. Bij aanbestedingen wordt de werkwijze bekendgemaakt. Of wij sturen dit aan onze leverancier toe. Ook geldt de algemene SVB-procedure bij klachten.

Verantwoording integriteit

Lees meer over integriteit in onze jaarverslagen op de pagina Verantwoording en publicaties.