Klimaatneutrale bedrijfsvoering

Wij werken toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. De overheid ziet voor zichzelf een voorbeeldrol en wil daarom al in 2030 resultaat bereikt hebben. Wij hebben ons hierbij aangesloten, want een veilig klimaat en milieu zijn ook belangrijk voor bestaanszekerheid. De SVB wil in 2025 de CO₂-uitstoot gehalveerd hebben ten opzichte van 2019.

SVB gebruikt de CO2-Prestatieladder

Om inzicht te hebben in de C02-voetafdruk van de organisatie en om onze C02-uitstoot te verminderen, gebruiken we de CO2-Prestatieladder. Veel overheden gebruiken dit systeem. Daarnaast communiceren we of we onze doelen bereiken. Alle stappen worden door een externe auditor gecontroleerd.

In maart 2024 zijn we op niveau 4 gecertificeerd voor de CO2-Prestatieladder.

We hebben in 2023 maatregelen vastgesteld om de SVB-gebouwen te verduurzamen, en om minder CO2 uit te stoten door reizen, en door de inkoop van goederen en diensten. Deze maatregelen staan in het CO2-managementplan.

Grote daling voetafdruk door groene stroom in de eerste helft van 2024

In de resultaten van het eerste half jaar van 2024 is duidelijk het effect zichtbaar van de overstap naar groene stroom sinds 1 januari 2024. De uitstoot dit half jaar was 851 ton CO2. In het eerste half jaar van 2023 was dit nog 2.038 ton CO2.

Door deze verschuiving is aardgas de grootste CO2-uitstootfactor geworden in de voetafdruk over het eerste half jaar van 2024. Het elektriciteitsverbruik dat nu nog zichtbaar is komt voornamelijk door de huurlocatie in Utrecht Papendorp waar nog geen groene energie wordt gebruikt.

Halfjaarlijkse CO2-uitstoot in tonnen
Categorie  eerste half jaar 2021   eerste half jaar 2022 eerste half jaar 2023 eerste half jaar 2024
Aardgasverwarming 707 392 335 327
Ingekochte diesel 1 1 1 2
Eigen wagenpark 18 16 37 32
Stadswarmte 117 96 116 120
Elektriciteit 1.856 1.539 1.319 159
OV-kilometers 9 20 58 62
Vliegreizen 6 37 43 34
Zakelijke reizen 58 95 131 115
Totaal 2.770 2.196 2.038 851

Voortgang op doelstellingen

Klimaatneutraal zijn in 2030 en in 2025 halverwege (ten opzichte van 2019)

Deze tussendoelstelling is al behaald eind 2023. Hiermee liggen we op schema voor de hoofddoelstelling.

Emissievrij wagenpark in 2028

Door de overstap op elektrische poolauto’s dit voorjaar, liggen we met deze doelstelling op schema. Inmiddels is 70% van de bedrijfsauto’s elektrisch.

Halvering van zakelijke mobiliteit in 2030 (ten opzichte van 2016)

Deze doelstelling hebben we behaald. Maar onze zakelijke mobiliteit stijgt wel weer, doordat collega’s vaker op locaties werken en vaker extern naar afspraken gaan.

Voortgang ketenanalyses

IT-hardware

IT-hardware is een belangrijke veroorzaker van CO2-uitstoot in scope 3. Vandaar dat we deze categorie hebben uitgediept met een ketenanalyse en meer specifieke maatregelen om te sturen op langer gebruik en minder exemplaren. 


De inkoop en gebruik van hardware

  • De SVB voert maatregelen in om het aantal telefoons in gebruik bij medewerkers terug te brengen
  • Laptops worden gerepareerd en opnieuw gebruikt als dat mogelijk is. Zo bereiken we een levensduur van 5 jaar
  • Schermen worden de volledige technische levensduur gebruikt. Bij laptops is op dit moment 5 jaar het einde van de technische levensduur waardoor ze dan vervangen worden

Energieverbruik

Het energieverbruik van IT-systemen wordt steeds beter inzichtelijk door specifieke meters te plaatsen en door vanuit dashboards verbruik van systemen in kaart te brengen.

Inhuur

  • De directie IT neemt meer medewerkers in vaste dienst waardoor op termijn minder externen nodig zijn
  • De broker onderzoekt of de reizen van hun flexpool gemeten kunnen worden. In voorbereiding zijn: de broker geeft aan wie van de kandidaten de meest duurzame optie is (augustus 2024) en de broker biedt haar flexpool-tooling om duurzamere reiskeuzes te kunnen maken (september 2024)

Deelnemen aan initiatieven

De SVB neemt deel aan verschillende initiatieven waardoor we met andere partijen uit de keten van elkaar leren en onze eigen inzichten delen. We doen dat onder meer in de Community of Practice CO2-Prestatieladder van de Rijksoverheid. Begeleiding is er vanuit Pianoo en de Stichting SKAO. Daarnaast zijn we actief deelnemer aan het Platform MVO van de Rijksbrede Benchmarkgroep (RBB groep). Hierin delen duurzaamheidsadviseurs van de aangesloten organisaties hun ervaringen en kijken zij vooruit naar nieuwe ontwikkelingen.

Onderzoeksinitiatief naar werkplekken voor publieke werkers

Het ontwikkelproject onderzoekt de mogelijkheid om gedeelde werkruimte beschikbaar te stellen voor publieke werkers in een SVB-locatie die goed toegankelijk is met het openbaar vervoer. Hieruit bleek dat toegangsbeveiliging te realiseren is en dat veilige toegang deels met Govroam te realiseren is.

In het afgelopen jaar is bij het herijken van de huisvestingsstrategie deze optie mee genomen als een van de scenario’s. Hiervoor is ook uitgebreid in kaart gebracht hoeveel medewerkers welke locaties kunnen bereiken binnen een aanvaardbare reistijd vanaf hun huisadres (auto, OV en wandel/fiets). Op grond daarvan is gekeken welke locaties een gunstige ligging hebben.

In het rapport over de huisvestingsstrategie blijft inrichting van een gezamenlijke werkruimte als een optie over. Wel moet er meer onderzoek worden gedaan en is dit niet 1 van de mogelijkheden die we direct gerealiseerd zien worden. De SVB gaat zich daarom beraden op een ander ontwikkelingstraject waarop sneller voortgang geboekt kan worden.

CO2-uitstoot eerste half jaar van 2024 aardgas en elektriciteit

Over de periode 2021-2024 zien we een daling van de CO2-uitstoot voor aardgas en elektriciteit. Op basis van de cijfers over het eerste half jaar zien we bij gas een vermindering van 707 ton in 2021, naar 392 ton in 2022, 335 ton in 2023 en 327 ton in 2024.

Voor elektriciteit is de vermindering respectievelijk 1.856 ton in 2021 naar 1.539 ton in 2022, 1.319 ton in 2023 en 159 ton in 2024.

CO2-uitstoot eerste half jaar 2024 zonder elektriciteit en aardgas

Over de periode 2021-2024 zien we een wisselend beeld van de CO2-uitstoot voor de overige categorieën. Zo zien we bijvoorbeeld bij stadswarmte eerst een daling in het eerste half jaar van 2022 en in 2023 en 2024 weer een lichte stijging. Dit beeld zien we ook in de tabel Jaarlijkse CO2-uitstoot in tonnen.

De meeste besparing wordt bereikt in de categorie elektriciteit en gas. Deze 2 categorieën vormen samen ruim 57% van onze uitstoot.

Cijfers uitstoot in tonnen respectievelijk eerste half jaar van 2021, eerste half jaar van 2022, eerste half jaar van 2023 en het eerste half jaar van 2024:

ingekochte diesel: 1 - 1 - 1 - 2

eigen wagenpark: 18 - 16 - 37 -32

stadswarmte: 117 - 96 - 116 - 120

OV-kilometers: 9 - 20 - 58 - 62

vliegreizen: 6 - 37 - 43 - 34

zakelijke reizen: 58 - 95 - 131 - 115