Klimaatneutrale bedrijfsvoering
Wij werken toe naar een klimaatneutrale bedrijfsvoering in 2030. De overheid ziet voor zichzelf een voorbeeldrol en wil daarom al in 2030 resultaat bereikt hebben. Wij hebben ons hierbij aangesloten, want een veilig klimaat en milieu zijn ook belangrijk voor bestaanszekerheid. De SVB wil in 2025 de CO₂-uitstoot gehalveerd hebben ten opzichte van 2019. Deze doelstelling is behaald.
SVB gebruikt de CO2-Prestatieladder
Om inzicht te hebben in de C02-voetafdruk van de organisatie en om onze C02-uitstoot te verminderen, gebruiken we de CO2-Prestatieladder. Veel overheden gebruiken dit systeem. Daarnaast communiceren we of we onze doelen bereiken. Alle stappen worden door een externe auditor gecontroleerd.
In januari 2025 zijn wij opnieuw op niveau 4 gecertificeerd voor de CO2-Prestatieladder.
Onze maatregelen om de CO2-uitstoot te verlagen staan in het CO2-managementplan.
CO2-voetafdruk in het eerste half jaar 2025 licht gedaald (ten opzichte van 2024)
De uitstoot in de eerste helft van 2025 is 886 ton CO2. Sinds de overstap naar groene stroom in januari 2024 zorgt aardgas voor de meeste CO2-uitstoot. De CO2-uitstoot van de eerste helft van 2025 is vergeleken met die van de eerste helft van 2024 met 4% gedaald.
CO2-uitstoot eerste helft 2021 (basisjaar), 2024 en 2025 in tonnen
De CO2-uitstoot is weergegeven in een overzicht met als basisjaar 2021, 2024 en 2025. Voor de vergelijkbaarheid is dat overal het eerste half jaar.
Kleine aanpassingen in de historische gegevens zijn het gevolg van eerdere herberekeningen. In 2024 onder meer door aanpassing van uitstoot door vliegreizen.
Categorie | eerste half jaar 2021 | eerste half jaar 2024 | eerste half jaar 2025 |
---|---|---|---|
Aardgasverwarming | 707 | 327 | 339 |
Ingekochte diesel | 1 | 2 | 0 |
Eigen wagenpark | 18 | 24 | 10 |
Stadswarmte | 116 | 135 | 128 |
Elektriciteit | 1.897 | 168 | 168 |
OV-kilometers | 9 | 61 | 50 |
Vliegreizen | 6 | 86 | 70 |
Zakelijke reizen | 58 | 124 | 121 |
Totaal | 2.811 | 927 | 886 |
Uitstoot per scope
Scopes zijn categorieën van uitstoot die officieel zijn vastgesteld in het GHG-protocol (greenhouse gas protocol). Scope 1 is alle uitstoot door gebruik van fossiele brandstoffen in eigen panden of auto's. Scope 2 is alle uitstoot voor het opwekken van elektriciteit of stadswarmte die in onze panden wordt gebruikt. Scope 3 is alle overige uitstoot in de keten. Per scope is de verdeling als volgt:
- scope 1 (aardgas en brandstof eigen wagenpark): 349 ton CO2-uitstoot (39%). Dit is een daling van 6,4% ten opzichte van 2023 en 52% ten opzichte van 2021. De doelstelling om te reduceren met 5% ten opzicht van 2023 ligt op schema
- scope 2 (elektriciteit en stadswarmte): 296 ton CO2-uitstoot (34%). Dit is een daling van 79,7% ten opzichte van 2023 en 85,3% ten opzichte van 2021. De doelstelling om te reduceren met 80% ten opzichte van 2023 ligt op schema
- scope 3 (zakelijk reizen, OV-kilometers en vliegen): 241 ton CO2-uitstoot (27%). Dit is een stijging van 4,2% ten opzichte van 2023 en een stijging van 225% ten opzichte van 2021
CO2-uitstoot eerste half jaar 2025 voor aardgasverwarming en elektriciteit
De uitstoot van aardgas is in vergelijking met het eerste half jaar van 2024 licht gestegen. Dit komt door minder verhuur op twee locaties en het was kouder dit voorjaar. We houden de stijging goed in de gaten, want de doelstelling is om in 2025 aardgas met 4% te reduceren. Het elektriciteitsverbruik stijgt, dit komt waarschijnlijk door de hogere kantoorbezetting. De doelstelling om in 2030 50% te reduceren is nog niet gehaald.

CO2-uitstoot in 2024 zonder aardgasverwarming en elektriciteit
Over de periode 2021-2025 zien we een wisselend beeld van de CO2-uitstoot voor de overige categorieën. Zo zien we dat de totale vraag naar stadswarmte is gedaald. Ook dit jaar is er een lichte daling ten opzicht van het eerste half jaar van 2024. Voor zakelijk reizen is de uitstoot gedaald doordat we een elektrisch wagenpark gebruiken en doordat medewerkers minder zakelijke kilometers maken met de privé-auto. Andere categorieën van vervoer stijgen wel. Voor vliegreizen zien we dit half jaar geen stijging.

Voortgang op doelstellingen
Onze uitstoot wilden we uiterlijk 2025 gehalveerd hebben. Dit is gelukt in 2024.
In de eerste helft van 2025 is het gasverbruik gestegen. Vermoedelijk door een koud voorjaar . De doelstelling van 4 % staat onder druk. De uitstoot wordt daarom gevolgd.
Het elektriciteitsverbruik is gestegen ten opzichte van 2024 en 2023. Dit komt door het gebruik van de laadpalen, door een hoger aantal graad- en koeldagen en een hogere kantoorbezetting. Effecten van gerealiseerde maatregelen zijn daardoor niet te zien in cijfers. Beide doelstellingen staan daardoor onder druk.
Deze doelstelling ligt op schema. De resultaten van het afgelopen halfjaar wisselen per locatie. In totaal is er nu sprake van een daling.
De doelstelling ligt op schema. Op dit moment is 81% van het wagenpark elektrisch.
Deze doelstelling is behaald. We volgen de voortgang, omdat zakelijk reizen tot nu toe bleef stijgen. Het lijkt alsof die uitstoot nu niet meer groeit.
Voortgang ketenanalyses
Door de aanschaf van IT-hardware is de CO2-uitstoot in de eerste helft van 2025 sterk gestegen naar 453 ton. In 2024 was de uitstoot 530 ton voor het hele jaar. Door een betere berekening is dit nu inzichtelijk gemaakt. Het realiseren van een daling van 10% per 2030 (een van de doelstellingen) wordt hiermee nog niet gerealiseerd.
Energieverbruik interne serverruimtes verlagen met 10% per 2030
Het energieverbruik van de MER ruimtes kan nog niet gemeten worden, omdat meters nog niet beschikbaar zijn.
Doelstelling: De SVB streeft er naar om in 2027 10% CO2-reductie te behalen op woon-werk verkeer voor externe medewerkers ten opzichte van de eerste meting in 2023. (Doel is behaald)
De CO2-uitstoot van inhuur wordt voor meer dan 90% veroorzaakt door woon-werk verkeer. De uitstoot wordt berekend, op basis van de standplaats en de woonplaats van de inzetten van de Broker. Het overig reisgedrag (Uitzendpartner, andere bureaus) wordt op basis van aannames bepaald.
De uitstoot berekend bij het opstellen van de ketenanalyse was 881 ton (juni 2023). In eerste instantie is de uitstoot gestegen. Bij de laatste meting is deze gedaald ten opzichte van de basismeting met 27%. De uitstoot daalt omdat de SVB minder externe medewerkers inhuurt.
Op basis van de beschikbare gegevens is de jaaruitstoot van externe inzet als volgt bepaald:
Geprojecteerde jaaruitstoot in ton CO2 | Verschil tov eerste berekening (=881 ton) ketenanalyse | |
---|---|---|
30-jun-24 | 930 | +5% Stijging uitstoot |
10-dec-24 | 774 | -12% Daling uitstoot |
30-jun-25 | 613 | -27% Daling uitstoot |
Deelnemen aan initiatieven
We nemen deel aan verschillende initiatieven om kennis te delen. We doen dat onder meer in de Community of Practice CO2-Prestatieladder van de Rijksoverheid . Daarnaast zijn we actief deelnemer aan het Platform MVO van de Rijksbrede Benchmarkgroep (RBB groep). Hierin delen duurzaamheidsadviseurs van de aangesloten organisaties hun ervaringen en kijken zij vooruit naar nieuwe ontwikkelingen.
Resultaten vorige perioden
Bekijk ook de resultaten van vorige perioden.