Toegankelijke dienstverlening voor iedereen
De dienstverlening van de overheid wordt steeds meer digitaal. Wij vinden het belangrijk dat onze dienstverlening toegankelijk is voor iedereen. Een dienstverlening die aansluit bij ieders persoonlijke situatie en voorkeuren. Dat kunnen we niet alleen.
Loketten met DUO en gemeenten
Burgers die met meerdere overheidsorganisaties te maken hebben, kunnen behoefte hebben aan 1 aanspreekpunt. Daarom bieden wij, samen met DUO en gemeenten, gezamenlijke loketten aan. Daar kunnen burgers op 1 plek terecht met hun vragen.
In 2023 hebben we 9 fysieke en 9 virtuele loketten geopend. Inwoners die gebruikmaken van onze diensten, of van plan zijn dat te gaan doen in de toekomst, kunnen bij deze loketten terecht voor informatie en hulp.
Persoonlijk contact bij ingewikkelde vragen
Ellen Atteveld, relatiemanager bij ons, vertelt waarom deze overheidsbrede loketten belangrijk zijn: ‘Voor veel mensen is digitale dienstverlening fijn, maar het is niet voor iedereen altijd de juiste oplossing. Bij ingewikkelde vragen kan het soms prettig zijn om persoonlijk contact te hebben met een medewerker, met name als er meerdere organisaties bij betrokken zijn. Wat we veel terugkrijgen van mensen die aan onze loketten komen, is dat ze het persoonlijke contact met een medewerker erg prettig vinden.’ Op dit moment hebben we fysieke loketten in onder andere Alkmaar, Enschede, Maastricht en Goes.
Experimenten 1 overheidsloket
Sommige digitale loketten zijn onderdeel van het programma 1 Loketfunctie, dat deel uitmaakt van Werk aan Uitvoering (WaU). In dit programma werken we samen met verschillende overheidsdienstverleners aan de vormgeving van de overheidsbrede loketfunctie. Binnen het programma WaU vinden verschillende experimenten plaats om te ontdekken welke vormen van dienstverlening het beste aansluiten bij de behoeften van burgers, ongeacht waar ze zich melden.
Ervaringen van burgers
Marlies Boere, servicemedewerker PGB, zit wekelijks aan een loket in Utrecht: ‘Wat mensen vooral fijn vinden, is dat we kunnen helpen met het invullen van formulieren. Bijvoorbeeld bij het doorgeven van wijzigingen na een verzoek om aanvulling of een afwijzing. We kunnen ze in de juiste richting helpen en gericht informatie verstrekken, zodat ze krijgen waar ze recht op hebben.’